Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2013

Αρχή Προσωπικών Δεδομένων: Εκτός των συρμών του Μετρό οι κάμερες

metro 3-12-2013Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα απαγόρευσε, μέχρι νεωτέρας, την εγκατάσταση καμερών στο εσωτερικό... των συρμών του Μετρό. Σύμφωνα με την κρίση της Αρχής δεν συντρέχουν, τουλάχιστον προς το παρόν, οι νόμιμες προϋποθέσεις εγκατάστασης και λειτουργίας των καμερών στο εσωτερικό των συρμών, καθώς υπάρχουν... ηπιότερα μέτρα για να επιτευχθούν οι σκοποί που επιδιώκει η «Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας» (ΑΜΕΛ)
. Αντίθετα, η Αρχή επέτρεψε την εγκατάσταση καμερών στο εξωτερικό των συρμών του Μετρό, επισημαίνοντας ότι είναι δεδομένη η αποτελεσματικότητα τους στην καλύτερη επιτήρηση των θυρών των συρμών. Μάλιστα, η Αρχή αποφάνθηκε ότι στην περίπτωση αυτή δεν υπάρχει εναλλακτικό ηπιότερο μέσο για το σκοπό που ζητείται η εγκατάσταση των καμερών. Ειδικότερα, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ασχολήθηκε με το θέμα της εγκατάστασης καμερών στο εσωτερικό και στο εξωτερικό των συρμών του Μετρό, κατόπιν σχετικού αιτήματος που της υποβλήθηκε από την ΑΜΕΛ. Συγκεκριμένα, η ΑΜΕΛ ζήτησε την έγκριση της Αρχής για την εγκατάσταση 24 καμερών μέσα σε κάθε συρμό των γραμμών 2 και 3 (ο κάθε συρμός έχει 6 βαγόνια και σε κάθε βαγόνι θα υπήρχαν στην οροφή 4 εσωτερικές κάμερες) και την εγκατάσταση 12 εξωτερικών καμερών σε κάθε συρμό των ίδιων γραμμών (δύο εξωτερικές πλευρικές κάμερες σε κάθε ένα από τα 6 βαγόνια του συρμού). Οι 4 κάμερες στο εσωτερικό του κάθε βαγονιού θα ήταν τοποθετημένες στην οροφή του κάθε βαγονιού κατά τέτοιο τρόπο, ώστε ανά ζεύγη να καλύπτουν όλο το εσωτερικό του. Επιπλέον, οι δύο κάμερες από κάθε εξωτερική πλευρά του βαγονιού (συνολικά 4 εξωτερικές κάμερες) θα αποσκοπούσαν στην επίβλεψη των θυρών και των εξωτερικών πλευρών του συρμού. Οι εικόνες από τις κάμερες θα κατέληγαν στις δύο καμπίνες του οδηγού (μία καμπίνα εμπρός και μια πίσω), ο οποίος θα έχει διαιρούμενη (ταυτόχρονη εικόνα από 4 κάμερες) οθόνη 10,4 ιντσών και η προβολή της εικόνα θα είναι με κυκλική εναλλαγή των καμερών από βαγόνι σε βαγόνι ή κατ' επιλογή του οδηγού σε μία από όλες τις κάμερες. Επίσης, η οθόνη του οδηγού θα ενεργοποιείτο αυτόματα (εστίαζε) στην κάμερα εκείνη που θα υπήρχε κάποιο «γεγονός συναγερμού», όπως είναι η ενεργοποίηση του σήματος συναγερμού από επιβάτη ή η ανίχνευση καπνού, κ.λπ. Σύμφωνα με το αίτημα της ΑΜΕΛ τα δεδομένα, δηλαδή οι εικόνες από τις κάμερες θα αποθηκεύονταν σε κωδικοποιημένη μορφή σε αποσπώμενο προστατευόμενο αποθηκευτικό χώρο μέσα στις καμπίνες οδήγησης και η αφαίρεσή τους θα γίνεται μόνο από εξουσιοδοτημένο πρόσωπο με τη χρήση ειδικού κλειδιού. Παράλληλα, η εταιρεία στόχευε να δημιουργήσει, εκτός των συρμών, «σταθμό εργασίας» για τη συλλογή και επεξεργασία του υλικού που θα καταγράφεται από τους συρμούς. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ήδη λειτουργούν 670 κάμερες σε κεντρικά σημεία των σταθμών του Μετρό, όπως είναι οι είσοδοι, αποβάθρες, διάδρομοι, χώροι διακίνησης και έκδοσης εισιτηρίων, κ.λπ. Αιτιολόγηση της εγκατάστασης των καμερών Όπως αναφέρει η ΑΜΕΛ στην αίτηση, η εγκατάσταση των καμερών επιβάλλεται για λόγους ασφαλείας έναντι κακόβουλων πράξεων και για λόγους ασφαλείας έναντι τυχαίων γεγονότων ή ατυχημάτων. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της εταιρείας σταθεράς συγκοινωνίας, οι υπόγειες εγκαταστάσεις, ο συνωστισμός, κ.λπ. συντελούν στην ελκυστικότητα παραβατικών συμπεριφορών, όπως είναι κλοπές, βανδαλισμοί κ.λπ., ενώ αυτή τη χρονική περίοδο υπάρχει αύξηση της εγκληματικότητας και των βανδαλισμών. Η δε αποκατάσταση των ζημιών από τους βανδαλισμούς έχει μεγάλο κόστος. Επιπλέον η ΑΜΕΛ υποστήριξε ότι οι κάμερες εξυπηρετούν τις περιπτώσεις ατυχημάτων, λιποθυμιών κ.ά., που απαιτείται άμεση αντίδραση για την αντιμετώπισή τους. Ερωτηματικά για τα θεμελιώδη δικαιώματα των επιβατών Απαντώντας η Αρχή στο αίτημα τονίζει ότι πρέπει να ερευνηθούν οι λόγοι που επικαλείται το Μετρό για την εγκατάσταση των καμερών και, εάν αυτοί μπορούν να επιτευχθούν με μέσα λιγότερα επαχθή, έτσι ώστε να μην θίγονται υπέρμετρα θεμελιώδη δικαιώματα των επιβατών. Παράλληλα, σημειώνει η Αρχή, θα πρέπει να διερευνηθεί και εάν η τοποθέτηση των καμερών που προτείνεται επιτυγχάνει τους συγκεκριμένους σκοπούς αποτελεσματικά δικαιολογώντας της συνεχή παρακολούθηση. Καταλήγοντας, η Αρχή απέρριψε το αίτημα ως προς την εγκατάσταση των καμερών στο εσωτερικό των συρμών, υπογραμμίζοντας ότι από την πλευρά του Μετρό δεν εξετάστηκε αν είναι εφικτή η πραγματοποίηση των επιδιωκόμενων σκοπών του με τη χρήση μέσων λιγότερο επαχθών (ηπιότερων μέτρων), όπως είναι η επιτήρηση στο εσωτερικό των συρμών από προσωπικό ασφαλείας ή η αξιοποίηση των δυνατοτήτων των ήδη εγκατεστημένων καμερών ασφαλείας στους σταθμούς και στις αποβάθρες. directNEWS.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ShareThis